2012. aug 29.

Ne a patak medrében fusson a kerékpárút!

írta: szénhidra
Ne a patak medrében fusson a kerékpárút!

Ne a patak medrében fusson a kerékpárút!

ep.jpg

A jelenlegi városvezetés zászlóshajójának tartott belvárosi rekonstrukciós program egyik eleme az Eger patak medrébe tervezett kerékpárút. Erről már korábban is beszámoltunk és egyben fenntartásainknak is hangot adtunk.

Akkor is jeleztük, és most is jelezzük, hogy több olyan szempont is felmerült, ami kedvezőtlenül hatna az Eger patak szempontjából. De nem csak abból a szempontból. De nézzük a fő problémákat pontokba szedve (részletesen kifejtve a korábbi posztban):

1. Ökológiai folyosó szempontja

2. Vízügyi szempont

3. Karbantartás szempontja

4. KRESZ szempontja

5. Közpénzek felhasználása

 

Közpénzek

 

A rehabilitációs elemek között szerepelt a patakmeder kikövezése és átalakítása a kerékpárút mentén elmarad, kiesik. Ez azt jelentheti, hogy a kerékpáros út kisebb védelemmel kell beérje, vagyis olyan talajra épül ami könnyebben ázik át, és egy hidegebb tél sok faggyal hamar megrongálhatja az utat. Ez, ha belegondolunk, folyamatos javítást és ráfordítást követel a fenntartótól. Az év elején kértem egy információt az Egri Városfejlesztési Kft. munkatársaitól, hogy meg tudják-e mondani, hogy az Eger-patak medrébe tervezett kerékpárút mennyibe kerülne. A válaszból kiderül, hogy az árva közi hídtól a Megyeházáig nyúló szakasz szőröstűl-bőröstűl 83.326.000 Ft, melyhez 70.827.000 Ft vissza nem térítendő támogatás kapcsolódik. Nem világos, hogy ez összesen 83 millió vagy 153 millió, mint ahogy az sem világos, hogy a rekonstrukciós tervekben NEM szereplő Árva köztől északra külön tervezett lehajtó szerepel-e az összegben...

Pedig lenne más megoldás - takarékos megoldás!

 

A napokban jártam Szombathelyen, ahol az alábbi látvány fogadott. A díszkővel lerakott tér szélén a fő színtől eltérő, sárga kikövezéssel került megjelölésre a kerékpárút.

Ez, józan ésszel belátva sokkal, de sokkal olcsóbb lenne. Nehezen értelmezhető az az indokolás, ami a patakmederbe tervezett kerékpárút mellett szól, hogy a bóklászó nézelődők majd a rásétálnak az útra, hiszen eleve úgy lett tervezve a medri út, hogy oda a gyalogosok besétálhatnak! Vagy hogy éppenséggel a kerékpárút, ami az elképzeléseink szerint a patakmeder oldalán álló peremfal mellett futna, és az azon közlekedő kerékpárosok miatt nem lehetne biztonságosan se kerékpározni, se nézelődni.

ku_szh1.jpg

ku_szh2.jpg

ku_szh3.jpg

Na jó. Szóval a kerékpáros és a gyalogos is hülye szegény? Az észak-déli kerékpárút-tengelyen haladva éppen eleget láthatja a kerékpáros a patakot, talán a város legszebb részeit nem 3 méter mélyről szeretné „megcsodálni”, nem?

Száz szónak is egy a vége: mind a korábbi, mind a mostani érvekkel magyarázva az LMP nem látja egyrészt sem környezetbarátnak, másrészt kifizetődőnek, takarékosnak a tervezett kerékpárút megvalósítását, ezért kéri, hogy a városvezetés gondolja át ismét a lehetőségeket. Továbbá kérjük a civil szervezeteket is, hogy jelezzék ha problémásnak avagy éppenséggel problémamentesnek látják a patakmederbe tervezett kerékpárutat!

Eger, 2012. augusztus 29.

dr. Csarnó Ákos

tanácsnok

LMP


UPDATE:

Az lenne a legegyszerűbb és legtakarékosabb megoldás, ha a létező utakra felfestés kerülne és kitáblázás segítené a kerékpározókat. Jelenleg a város több pontján találkozhatunk ilyen táblákkal, de nagy segítség lenne, ha egy-két alternatív útvonalon ezt látnánk :)
bh.jpg
Szólj hozzá

közlekedés eger lmp lmp eger