2011. okt 19.

Megmoccant az Eszterházy Károly Főiskola

írta: szénhidra
Megmoccant az Eszterházy Károly Főiskola

A felsőoktatás minőségének és elérhetőségének javítása, a keretszámok növelése, a professzori életpályamodell, az ökoegyetemek, az egyetemi demokrácia és a vidéki intézmények támogatása  – többek között ezek az elképzelések szerepelnek a Lehet Más a Politika által készített 12 pontos felsőoktatási koncepcióban.

Az Eszterházy Károly Főiskola Főiskolai Hallgatói Önkormányzata által szervezett demonstrációra mi is ellátogattunk, így jó alkalomnak látjuk a koncepció és a 12 pont bemutatását:

1) A minőségi felsőoktatáshoz az egységes közoktatás színvonalának javításán át vezet út, a korai fejlesztéstől a gimnáziumig. Ahhoz, hogy a felsőoktatásba bekerülők sokat ostorozott alapkészségei javuljanak, a védőnői, bölcsődei és óvodai kapacitások azonnali bővítésére, több fejlesztőpedagógusra és a pedagógus-életpályamodell bevezetésére van szükség.

2) Nagyra nyitjuk a felsőoktatás kapuit. A mobilitási csatornákat szűkíteni – a középiskolai és egyetemi férőhelyek számát szűkíteni – több mint bűn. EU-s vállalásunk és nemzeti érdekünk azt diktálja, hogy mielőbb teljesítsük a diplomások 40%-os arányára vonatkozó célkitűzést. Szerte a világban azok az országok sikeresek, ahol sok a felsőfokon kiképzett szakember.

3) Elutasítjuk a jelenlegi költségtérítési díj felemelését, azt, hogy – önköltségi díj címen – bevezessék a tandíjat. Valamint azt is, hogy szűkítsék az államilag finanszírozott férőhelyek számát, akár általánosan, akár az ún. humán területeken, hiszen ezzel a nem-diplomás szülők gyerekeitől veszik el a társadalmi felemelkedés esélyét. A mai Magyarországon a minőségi felsőoktatás megteremtését más eszközökkel képzeljük el: minőségbiztosítással, az akkreditációs rendszer átalakításával, a professzori életpálya bevezetésével.

4) Meg kell megteremteni az átjárhatóságot a költségtérítésesből állami finanszírozásba. Ez azt jelenti, hogy azok a diákok, akiket költségtérítéses képzésre vettek fel, de tanulmányi eredményük alapján megérdemlik, átkerülhessenek az állami finanszírozásba.

5) A jelentkezők és családjaik informáltságának növelésére és életpálya-tervezési tanácsadásra, az egyes képzettségek birtokában megnyíló életesélyekről való tájékoztatásra van szükség. Ehhez első lépés a létező pályaorientációs rendszerek összekapcsolása.

6) A vidéki főiskolák esetében sem a megszűntetés, sem a Minisztérium által oktrojált profil nem megoldás. Hagyni kell őket, hogy – miként eddig is – megtalálják azokat az oktatáspiaci réseket, ahol sikeresek, és a hallgatóknak is versenyképes tudást tudnak nyújtani – ebben kell támogatni őket.

7) A hátrányos helyzetűek (beleértve a kismamák, fogyatékkal élők) bekerülésének megkönnyítésére nem megoldás a külön kvóta. A jelenlegi plusz-pontokon alapuló rendszert meg kell tartani és ki kell bővíteni, továbbá ingyenes felvételi előkészítőket kell szervezni számukra.

8) A hallgatói önkormányzatok a részvételi demokrácia fontos intézményei. Nem gyengíteni, hanem erősíteni kell őket – ugyanakkor átláthatóbbá kell tenni működésüket és minden intézményben biztosítani kell a plurális hallgatói képviselet lehetőségét, az egymással demokratikusan versengő diákszervezetek beengedésével.

 

 

9) A fenntarthatóság követelménye a felsőoktatásra is vonatkozik. Az államnak támogatnia kell az ökoegyetemi/ökofőiskolai modellkísérleteket. Kulcsfontosságú, hogy a közpénzből fenntartott intézmények ezentúl a környezeti és társadalmi fenntarthatóságért elkötelezett

diákokat bocsássanak ki.

10) Életpályamodellre – „professzori életpályamodellre” – van szükség a felsőoktatásban dolgozóknak is. Tarthatatlan a doktoranduszok kizsákmányolása, a főiskolai, egyetemi oktatói fizetések jelenlegi szintje. Ha minőségi felsőoktatást akarunk, akkor az oktatóknak meg kell tudniuk élni a fizetésükből.

11) Az egyetemi autonómia érték. A hibák korrigálása, az átláthatóság egyébként szükséges megteremtése nem járhat ennek az értéknek a feladásával. Az egyetem hagyományosan azon intézmények egyike, melyek megteremtették az önálló, szabad gondolat, az autonóm közösségek évszázados mintáját, megadták az európai társadalomfejlődés értelmét.

12) Az LMP, mint eddig, ezután is folytatja a felsőoktatás szereplőivel – hallgatókkal, diákszervezetekkel, oktatói érdekképviseletekkel, szakszervezetekkel – való érdemi konzultációt, javaslatait ezek fényében módosítja, alakítja. A jövő nemzedékek iránti felelősségvállalásából ez fakad.

A koncepció ide kattintva letölthető!

 

Szólj hozzá

ekf lmp eger