2011. már 01.

Közgyűlés, Eger, 2011. 02. 24.

írta: szénhidra
Közgyűlés, Eger, 2011. 02. 24.

2011.02.24. Közgyűlés, Eger MJV Önkormányzata

34 napirendi pontunk volt, fűszerezte a hangulatot, legalábbis az enyémet, hogy két sürgősségi javaslat került be pluszba, továbbá az egyik napirendi pont anyaga, idézem a korábban megkapott anyagból: "a közgyűlésen kerül kiosztásra", ráadásul zárt ülésen lett megvitatva később a kérdés.

Munkánk rögtön az új jegyző megválasztásával kezdődött. Dr. Estefán Géza 21 év után nyugdíjba vonult, egyetlen pályázóként Kántorné dr. Kovács Luca lett az új jegyző, gratulálunk kinevezéséhez.

A Közgyűlés legkomolyabb kérdése a 2011. évi költségvetés volt. Mint ahogy jeleztem fb-on, volt ott minden, talán csak éppen a szentek nem szálltak alá a mennyekből, illetve démonok nem ragadták karmaikba a képviselőket és a költségvetés papíranyagát... Négy fő kérdést fogalmaztam meg a 2011. évi költségvetéssel kapcsolatban. Sokat érdeklődtem előtte az egyes irodák szakembereinél, egyeztetéseken, így is pár dolog kimaradt (pl. a komposzt-esővízelvezetés-megújulóenergia alap, amire még visszatérünk az évben). Az alábbiak voltak a kérdések (röviden):

1.  Az adók egyike (építményadó) jóval magasabbra lett belőve mint a tavalyi évben. Mi az optimizmus alapja?

2. AGORA - 200 millióval többe fog kerülni? A költségvetés bevételi oldalán pályázati pénzekből 1,7 milliárd forint szerepel, azonban a kiadási oldalon 1,9 milliárd forintnyi a tétel összege, tehát a kérdés jogos. Miből, hogyan pótoljuk a különbözetet? Arra szerettem volna választ kapni még és szerintem még vagy 50000 ember, hogy mennyi lesz az AGORA fenntartása a következő években? Erre sajnos nem kaptam választ. Kétségtelen, hogy 2011-ben még nem fog működni az AGORA, de a következő években már igen – ha megvalósul – és a következő évek költségvetéseit vázoló gördülő tervezetben egy forint működési költség nincs megjelölve. És így át is térhettem a következő kérdésre, ami a hitelállományt érintette.

3. A hitelek és kötvénykibocsátások miatt a 2005-ös 4,5 %-os hitelállományunk mára 13%-ra nőtt. Jó így az irány, helyes ez így? Esztergom még messze van, de nem kellene az eladósodás irányába öles léptekkel haladni!

4. Panel Plusz. Miért nincs? Mit akar a városvezetés? Amennyiben a kormány rendezi a viszonyokat várható-e, hogy újraindul végre a helyi rendszer, ahogy ígérték?

Gondoltam amúgy, hogy a költségvetés vitája elhúzódik, de ez TÉNYLEG elhúzódott, és még csak az 5. napirendi ponton voltunk túl.

A következő kérdéskör nem igazán tartalmi, hanem inkább ügyrendi kérdés volt. A frakcióalakítás kérdése került elő, a Jobbikos előterjesztés, amit a Fidesz eddig ügyesen bojkottált. Na, ez most sem ment másként, mert a kérdést negatívan tették fel, ráadásul 2. kérdés is volt, és a válaszok logikájából az következett volna, hogy az indítvány (ami csak a kifüggesztést és a lakossági értesítést jelentette volna, semmi rendeletet egyelőre) rendben lett volna. Komoly zavar az erőben, még a Fidesz is megingott, össze-vissza szavaztak, úgyhogy 5 napirendi pontig tartott mire egyáltalán sikerült valamiféle álláspontot összeraknom, közben persze ment a jegyzőkönyvezés - hang és írott egyaránt. Ügyrendi hozzászólást kértem, mert a Jobbik forrongott, ülésvezetési és jogi kérdésekben a jegyző mellett nekem is feladatom figyelni és jelezni. Nem született megnyugtató rendezés, ezért később vissza kellett térnünk a kérdésre, de a következő Közgyűlésen a kérdés újra elő fog kerülni.

Következő felszólalásom a környezetvédelmi programról szólt, megpróbáltam becsatornázni a problémákat, amiket szakértőink találtak az anyagban: kötelezettség-vállalás és konkrétumok nélküliség, pontatlanság, "túlzott nagyvonalúság", védett helyek nem ismerete, hiány a programelemek megvalósításának területén, csak hogy néhányat említsek, ráadásul természetvédelmi hatóság (Bükki Nemzeti Park) nem látta az anyagot. Esély sem volt arra, hogy ne fogadja el a Közgyűlés a programot, ezért arra hegyeztem ki a mondandómat, hogy legalább konkrétumokkal töltsük fel és hozzuk összhangba a Települési Éghajlatvédelmi Stratégiával pl. hőségriadó tervvel, szmogriadó tervvel, stb.

A KGY elé került hivatalosan az ifjúságkutatási tanulmány is, amiben igazán lehangoló eredményeket lehet olvasni - röviden: a fiatalok úgy húznak Egerből, mint a vadlibák. Ok, hogy nincs munka és nincs ami itthon tartaná őket. A tanulmány végén volt egy jó összegzés, abból idéztem, miszerint "a fiatalokra mint erőforrásra és ne mint problémára tekintsünk". A helyzetet nem akartam feszíteni, de ami pl. most az EGAL és az EGRIX körül forog a helyi sajtóban, az valami elkeserítő, és egyáltalán nem a fenti gondolat szellemisége süt át a használt szavakon.

Mindennek a végén azért még szót kértem a frakciós ügyben. Felolvastam a vonatkozó törvényhelyhez kapcsolódó kommentár két bekezdését, és kértem a pm-t, hogy a jövőben úgy fogalmazza meg a kérdést, hogy pontosan, szépen, ahogy az indítvány az égen... mert úgy érdemes.

dr. Csarnó Ákos
képviselő

Szólj hozzá

közgyűlés csarnó ákos lmp eger