2009. dec 15.

Hegyek között, völgyek között…

írta: Sophie_27
Hegyek között, völgyek között…

 zakatol a vonat Putnok és Szilvásvárad között. Azért ültünk fel az Interpici-re, hogy közös demonstrációra, vonatozásra hívjuk meg a bezárásra ítélt vasútvonal mellett megbújó települések polgármestereit.

A demonstráció november 14-én szombaton 13-kor vette kezdetét a putnoki vasútállomás előtt, ahol Ivády Gábor a Lehet Más a Politika (LMP) választmányi tagja, Katona Pál Putnok alpolgármestere, és a sajtó képviselői vitatták meg a szárnyvonalak bezárása körüli problémákat. A sajtótájékoztató után vonatra szálltunk és végigutaztuk Magyarország talán egyik legszebb vasútvonalát, olyán megkapó látvánnyal, amellyel kevés helyen lehet találkozni.

A körülbelül 40 fős vonaton 20 társunkkal utaztunk. Többnyire nem turisták voltak, hanem rokonokhoz, munkába, vagy éppen hazasiető emberek, akiknek már megszokott volt a gyönyörű panorámákat, mély szakadékokat alagutakkal szabdaló varázslat.

A vasútvonal számtalan kistelepülést és természeti értéket köt össze. Illetve kötött, ugyanis a korábbi ésszerűsítésnek áldozatává vált az Eger- Putnok vonal is, melyet Szilvásváradnál kettévágtak. Ez azt jelenti, hogy ha valaki kíváncsi azokra a páratlan természeti kincsekre, látványra, amely a vasútvonal Putnok felé menő része mellett fekszik, akkor kénytelen Egerből (amelynek turisztikai jelentőségét itt nem ecsetelem) Szilvásváradra utazni, és ott átszállni. Azokról az emberekről pedig nem is tettem említést, akik naponta használják az Interpicit ezen a vonalon, mert így jutnak el munkába, iskolába. Vajon ők is úgy gondolják, hogy erre a járatra nincs szükség?

Mivel én inkább a turisták közé tartozom, engedjék meg, hogy megjegyezzem: a Miskolcon üzemelő turisztikai kisvasút kb. 1 órás útja 500 forintba kerül (itt a másfél óra 560 forint), s fele annyi természeti látványban sincs része a turistának (a vonat körülményeiről nem is beszélve), mint itt.

Tehát megfelelő reklámmal, attrakcióval (v.ö. Szilvásvárad és Eger) népszerűvé is lehetne tenni ezt a vonalat, ahelyett, hogy bezárnák, vagy ideiglenesen (ami gyakorlatilag egyet jelent a bezárással) felfüggesztenék az üzemeltetését.

Nem csak én gondolom így, hanem az LMP is. A Lehet Más a Politika közlekedési programjának egyik fő eleme, a regionális közlekedési szövetség, melyek a helyi igények kiszolgálása céljából jönnének létre. Az adott kistérség, vagy akár megye közlekedési szereplői (vállalatok, közigazgatási szervek, utasok, stb) döntenek stratégiákról, ésszerűsítésekről, megoldásokról. A cél a vasútnál maradva nem a MÁV vízfejének további növelése, hanem az önkormányzatok, az utasok szövetsége alapján a megfelelő színvonalú közösségi közlekedés létrehozása. Ezeknek a szövetségeknek a döntési hatáskörébe tartozhatnának a Volán társaságok, a helyi vasút személyszállítással foglalkozó alvállalatai, a helyi taxi társaságok, a falugondnok kisbuszainak forgalom szervezése.

Ez  elősegítené a kistérség belső erejét, amely a sokrétű belső kapcsolati hálót fűzné szorosabbra, amelynek egyik fontos eszköze a kiváló közlekedés. Ennek megléte elősegítené a hely turizmus megerősödését, amely képes a munkahelyteremtésre, a vidéken, kisfalvakban élő fiatalok helyben tartására is.

 2009.11.15. Subitcz Róbert

Szólj hozzá

közlekedés ügyek heves megye lmp borsod megye ivády gábor