2009. dec 15.

A szárnyvonalak problémája egy álprobléma

írta: Sophie_27
A szárnyvonalak problémája egy álprobléma

Putnok - A Lehet Más A Politika (LMP) aktivistái szombaton vasút-ügyben sajtóttájékoztatóra és közös vonatozásra invitálták az újságírókat.

A putnoki állomáson Ivády Gábor választmányi tag beszámolt a mellékvonalak bezárásának értelmetlenségéről, szólt a fővonalakon bevezetendő ütemes menetrend tervéről is. Amellékvonalak (és néhány fővonal) tervezett leépítése, a személyforgalom felszámolása megtakarítást nem tesz lehetővé - hangoztatta. A vonalak fenntartásának költségét ugyanis továbbra is a költségvetés fogja állni, ám ezek a vonalak ezen túl már bevételt sem termelnek, a buszos helyettesítésük ráadásul további nem kevés pénzbe kerül majd. Megtakarítást csak a tényleg használhatatlan (de vajon tudjuk-e, hogy melyikek ezek?) vonalak teljes felszámolásahozna. Azonban a szárnyvonalak problémája egy álprobléma - jelentette ki Ivády Gábor. A felmerülő költségek és a vonalak fontossága is csekély. Amikor a kormány, vagy az ellenzék erről beszél, azt csak azért teszi, hogy elterelje a figyelmet a vasút sokkal súlyosabb gondjairól.

Az első ilyen súlyos, a vidéket hatványozottan érintő probléma a regionáis közlekedési szövetségek kialakításáank hátráltatása. Az LMP közlekedési programjában az egyik fő szerepet játszó, regionális közlekedési szövetségek a helyi igények kiszolgálása céljából jönnek létre. Helyben döntenek a közlekedési kérdésekről, nem pedig Budapesten. Nem a MÁV vízfeje és a kormány, hanem az önkormányzatok, az utasok szövetsége dönt a közlekedés szervezéséről. Ezeknek a szövetségeknek a döntési hatáskörébe tartoznak majd a Volán társaságok, a helyi vasút személyszállítással foglalkozó alvállalatai, a helyi taxi társaságok, afalugondnok kisbuszainak forgalom szervezése. Ez nem feltétlen jelenti a szárnyvonalakmegmentését, sok helyen az elhanyagolt kistelepülési úthálózat javítása, bicikliút építése a fontosabb. A kistérség belső erejét, a sokrétű belső kapcsolati háló adja, ennek eszköze a kiváló közlekedés, ezt javítják majd a reginális közlekedési szövetségek.

A második, a vidéket erősen érintő probléma, az országos, integrált ütemes menetrend kérdése. Bevezetésének célja az, hogy bármilyen településről két óránként közlekedési kapcsolat legyen 2010-re - fogalmazott Ivády Gábor. Meg kell teremteni a közös busz-vasúti menetrendet, a közös tarifát és ki kell terjeszteni az ütemes menetrendet országos szintre.

Az aktivisták és a környék polgármesterei felszálltak a Szilvásváradra közlekedő vonatra, és a tervek szerint ott is sajtótájékoztatót tartanak.

BGY
Forrás: Észak-
Magyarország

Szólj hozzá

sajtó közlekedés lmp