2013. feb 13.

Elvándorlók és okok 1.

írta: szénhidra
Elvándorlók és okok 1.

Heves megyében élőket kérdeztünk arról, hogy miért tervezte illetve tervezi elhagyni települését, országát. Új sorozatunkban szeretnénk bemutatni a döntések hátterét, és ezzel magyarázatot találni arra az aggasztó folyamatra, ami ma Magyarországot sújtja: a tömeges el-, illetve kivándorlásra. Tudjuk jól, ma már megközelítőleg 500 ezer magyar dolgozik külföldön, többen vándoroltak ki, mint '56-után. 

Passport-control-sign-007.jpg

Az első beszámolót egy boconádi többgyerekes apával készítettük.

Oláh László vagyok 37 éves Boconádon élek a családommal most már hatodik éve. Végzettségeim szerint kőműves az egyik szakmám aztán felszolgáló és végül bolti hentes-csontózó is vagyok. Három kiskorú gyermekünk van: egy 14 éves lány és 5 évesek az ikrek, a negyedik gyermekünk már kirepült, kereső tagja lett országunknak.

- Van most állásod? Dolgozol-e valahol?

- Most Gyöngyösön a húsiparban helyezkedtem el.

- Helyben milyen munkalehetőségeket találsz?

- Egy közeli CBA-ban dolgoztam. Ilyen végzettségekkel is nehéz a környéken munkát találni. Gyöngyös amúgy kb. 30 km-re fekszik Boconádtól.

- Mégis mi miatt jutottál arra az elhatározásra, hogy külföldre mész dolgozni?

- Szerencsét próbáltam Németországban, mint hentes. 7.5 eurót ígértek óránként, ami nem is hangzott rosszul kezdő bérnek, ami az itteninek a duplája lett volna ha valós lett volna, de nem volt valós.

- Meddig tervezted a kinti munkát? Eleve úgy tervezted, hogy majd hazajössz?

- Kint jött a hideg zuhany, amikor közölték: 6.5 euro az órabér, mert 1 euró/óra a szállás díja, amit levonnak. A szállás pedig… na az kriminális volt, mert 7 ember lakott egy két szobás lakásban úgy, hogy a konyha nulla felszereltségű volt, a fürdőben penész tenyészett és a szobák mennyezete szintén vastagon penészes volt. Na de visszatérve a pénzre feltűnt, hogy fiatal huszonéves srácokkal vagyok körül véve, akik igazából éheznek! Rá is kérdeztem, hogy menyi pénzt kapnak? És ők világosítottak fel hogy, hogy bizony csak 5.5 euróval számolják el a bért, ami nagyon kevés. Én tíz napot töltöttem kint. Úgy gondoltam, hogy talán egy fél évig maradok aztán mindenképpen haza jövök, de ez egy hatalmas átverés volt.

- Kimennél-e újra?

- Egy dolgot megtanultam ebből, hogy a biztosat nem adom fel soha a bizonytalanért. Én személy szerint nem hiszem, hogy még egyszer kimennék bárhová is.

 2. beszélgetésünk itt érhető el.

Szólj hozzá

család munkanélküliség elvándorlás lmp