2010. nov 17.

Gondolatok és javaslatok a Dobó téri kerékpárútról

írta: szénhidra
Gondolatok és javaslatok a Dobó téri kerékpárútról

A Dobó tér rehabilitációjával kapcsolatban részt vettünk egy szakmai értekezleten az Egri Építész Iroda épületében. A rehabilitációs elképzelések kilenc részegységből állnak, legalábbis tervezés szempontjából. Hogy e kilenc részt miért nem egy iroda, tervező cég tervezi az rejtély. Lehet, hogy gazdaságilag indokolt, az egyes részek külön-külön tervezése esetleg olcsóbb, különböző, egyenként alacsonyabb árajánlatok érkeztek annak idején, ez azonban a hatékonyság és az összhang rovására ment.

UPDATE: A több részre osztott tervezésnek az az indoka, hogy egyrészt helyi cégek készíthessék el a terveket, másrészt a beruházás olyan nagy, hogy egy tervezőcég kapacitását jóval meghaladja.

A megbeszélésen nem kerülhetett sor a kerékpárútra, mert annak tervezése nem az Egri Építész Iroda feladata volt, a fenti okokból kifolyólag, azonban néhány kérdés felmerült a résztvevőkben. Az alábbiakban ezeket az észrevételeket fejtem ki:

Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy a kerékpározás fejlesztését városunkban több szempontból is fontosnak tartom. Civil szervezetet és szakértőket is megkerestem a témában, támogatni viszont csak azokat a fejlesztéseket tudom, melyek logikusak, gazdaságosak és mindenekelőtt előre viszik az egri kerékpáros kultúra fejlődését.

Ökológiai folyosó szempontja - A kerékpárút a tervek szerint a Zalár út - Dobó téri hídtól északra térne le és menne a híd alá, végigkövetve a patakmeder folyás iránti jobb oldalát és az Eszperantó sétánynál vezetne fel ismét a felszínre. Legalább három híd alatt vezetne az út. Maga a kerékpárút szélessége legalább két méter kell legyen, ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a patakmeder szélessége is csökken, és ezzel egy időben a zöld felület is csökken. A város zöld folyosója, ökológiai folyosója így mindenképpen sérül. E tekintetben mindenképpen be kell szerezni a területileg illetékes környezetvédelmi hatóság engedélyét, ami információink szerint jelenleg nincs folyamatban.

Vízügyi szempont – Tudjuk, hogy a patak az utóbbi időben az időjárásnak köszönhetően az átlagtól igencsak eltérő, magas vízállásokat produkált, esetenként árvízzel fenyegette a város egyes részeit. Azzal is tisztában kell lennünk, hogy az árhullám levonulásában egyik, ha nem a legnagyobb szerepe magának a patakmedernek van. Minél nagyobb a patakmeder szélessége és mélysége, annál gyorsabban vonulhat le az árhullám. Ha egy lefelé, majd lentebb egy felfelé vezető rámpa „belóg” a mederbe, azzal egyértelműen szűkíti a medret, vagyis veszélyezteti a kialakuló árhullám levonulását. Ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy a kerékpárút mellé korlátokat is kell állítani, nos az biztos, hogy a hordalékkal, uszadékkal telített víz lefolyását akadályozni fogja. A vízügyi hatóság engedélye is függőben van, egyelőre nem tudunk arról, hogy a terv rendelkezne engedéllyel.

UPDATE: az engedélyezési eljárások folyamatban vannak, biztosnak látszik, hogy az engedélyek is meglesznek.

Karbantartás szempontja
- A tervek részletes áttekintése még folyamatban van, azonban a kerékpárútról annyi biztosan elmondható, hogy mivel a patakparton, közvetlenül a víz mellett lesz vezetve, a vízszinthez közel, egy-egy magasabb vízállás hordalékkal és vízzel árasztja el az utat. Így a pályázatban hangoztatott gyorsforgalmi jelleg egyáltalán nem fog érvényesülni. Folyamatosan kell tisztítani, karban tartani, emiatt pedig folyamatos támadásnak, kritikának lesz kitéve a mindenkori városvezetés. Elég ha csak a Rákóczi út alatti átjáróra gondolunk.

KRESZ szempontja - A következő idézet egy, a napokban folytatott jó értelemben vett vitából való: „Ha egy területen ÉPÍTETT kerékpáros infrastruktúra születik, ott a KRESZ szerint alapból tilos lesz a párhuzamos kerékpározás mondjuk úgy a Barkóczy utcáig. Magyarul ha van bringaút a patakban, a téren TILOS a bringázás, mert az onnantól járdának minősül, tehát 10-30.00 Ft pénzbírsággal sújtható a bringás a téren.”(Egri Napok Blog) Ha ez a gyakorlat kialakulna, akkor a jelenlegi alacsony egri kerékpáros és gyalogos közlekedési kultúra komoly gyomrost kapna.

Közpénzek felhasználása - A rehabilitációs elemek között szerepelt a patakmeder kikövezése és átalakítása a kerékpárút mentén elmarad, kiesik. Ez azt jelentheti, hogy a kerékpáros út kisebb védelemmel kell beérje, vagyis olyan talajra épül ami könnyebben ázik át, és egy hidegebb tél sok faggyal hamar megrongálhatja az utat. Ez, ha belegondolunk, folyamatos javítást és ráfordítást követel a fenntartótól nem is beszélve a jogos kritikákról, hogy a közpénz "feleslegesen" lett kidobva.

UPDATE: az engedély iránti kérelemben még a patakmeder kikövezése szerepel, de új terv készül, amiben szerepel az út védelme, ám ez új engedélyt is jelent.

A pályázati elem részletes terveit a napokban nézzük át, amennyiben a kérdéseinkre kapunk választ, azt haladéktalanul megosztjuk itt is. Örülünk, hogy amint a hivatkozásból is kiderült, komoly civil érdeklődés tapasztalható Egerben mind kerékpáros, mind zöld, mind pedig a közpénzek hatékony elköltése tekintetében. A városvezetés természetesen az engedélyek birtokában hajlandó csak megépíttetni a kerékpárutat. Előre gondolkodva amennyiben az engedélyek megszerzésére esély nem látszik, úgy javasoljuk, hogy az elmaradó beruházásból felszabaduló összegeket máshová, pl. Minaret, Irgalmasok kápolnája felújítására csoportosítsa át a Közgyűlés.

Eger, 2010. november 17.

dr. Csarnó Ákos
képviselő

Szólj hozzá

eger kerékpár környezetvédelem közpénzek rehabilitáció lmp dobó tér eger patak