2012. jan 01.

Közgyűlési beszámoló Egerből (2011.12.22.)

írta: szénhidra
Közgyűlési beszámoló Egerből (2011.12.22.)

Eleinte úgy nézett ki, hogy az év utolsó Közgyűlése vár ránk. Aztán ez másképpen alakult, mert olyan kérdések merültek fel, amiket az év hátralévő pár napjában még meg kellett oldanunk. Használhatnék bombasztikus kifejezéseket, de tény, hogy ennyi napirendi pontunk még nem volt. Ráadásul a napirendi pontok (np) 20%-a sürgősségi np volt. Na itt kezdődtek a problémák.

A Közgyűlés (kgy) december 22-ére lett összehívva, a sürgősséggel tárgyalni kívánt np-ok anyagát, az előterjesztéseket csak a kgy-t megelőző este kaphattuk kézhez.

Nyolc napirendi pont megközelítőleg 1.500.000.000 forintról szólt, köztük olyan fontos kérdések, mint a színház, jelzálogjoggal terhelt hitel és további nyalánkságok. Ezt mindenképpen szóvá kellett tenni, hiszen hogyan várhatják el tőlünk, hogy érdemben felkészüljünk és döntsünk. Erre egy képviselő sem képes – még a városvezető pártszövetségből sem!

Helyi adókról (építmény- és telekadóról)

Emelésről szólt az előterjesztés, ami a lakosságot szinte nem érinti, azonban a helyi vállalkozásokat igen. Konkrétan 60-70 millió forinttal több bevétellel számol a város a vállalkozásokat terhelő emelésből. Ezért kérdeztem rá arra, hogy vajon vizsgálta-e a városvezetés azt, hogyha szorítunk (megszorítunk, khmm…) a vállalkozásokon, akkor azok közül több jó eséllyel csődbe megy, felszámolási eljárás alá kerül vagy egyenesen elköltözik városunkból. Ez azért is fontos, mert a vállalkozások redőnylehúzásával nemcsak adóbevételtől esik el a város hanem a megszűnő munkahelyek tovább rontják a helyzetet. Nem kell ragozzam, azt hiszem. A válasz nagyjából annyi volt, hogy elfogadható mértékű az emelés.

Szemét egy ügy

A város lakói által fizetendő hulladékszállítási díjtételek emelése egyáltalán nem hálás feladat, azonban e np esetében sokkal mélyebbre kellett ásni. A város szemétszállítását ugyan az Egri Városgondozási Kft. látja el, de csak egy pontig. Addig a fizikai pontig, ami a hulladékátrakó a K2 elkerülő út mellett. Onnan egy multicég (AVE) szállítja közúton a kommunális hulladékot Hejőpapiba. Mindennek alapja egy 2007-ben kötött koncessziós szerződés. Egy jogi fércmunka.

A szocialista városvezetés által megalapozott (hibásan, tegyük hozzá) szolgáltatási koncepció, illetve a fideszes városvezetés eredménytelensége a szerződésmódosítás frontján azt eredményezte, hogy egy multi diktál Egernek és még közel kilencven településnek, amelyek a Heves Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás tagjai. E szerződésről egy részletesebb írást is közreteszek, itt egyelőre annyit még, hogy a multicég 2030-ig kapott jogot a szállításra, aranyárban, még évekig…
E szerződés felülvizsgálata minden városvezetésnek kutya kötelessége lenne, de talán most eljöhet az idő, mert kilátásban van az új hulladékgazdálkodási törvény, ami új tárgyalási alapokat eredményez. A 2030-ig betonba öntött szerződés gyanúsan és egyoldalúan szolgálja az AVE érdekeit.

EKMK - (frissítés a cikk végén)

Ismét kiírásra került az Egri Kulturális és Művelődési Központ vezetőjének álláspályázata. Jelenleg megbízott vezető áll az intézmény élén, de megbízatása hamarosan lejár. A téma azért is érdekes, mert korábban szintén kiírták a pályázatot az állás betöltésére, de a három jelentkező közül végül egyik sem felelt meg a feltételeknek. A mostani kiírás jelentős könnyítéseket tartalmaz. Érdeklődve várom a jelentkezőket és szakmai elképzeléseiket.

A sürgősségi ügyekről

A múltkori kgy-en téma volt a város 2012. évi költségvetési koncepciója. Nyugodtan kimondhatjuk, hogy „Élt egy hónapot”. Az előterjesztések egyike arról szól (a strand fejlesztése kapcsán tárgyalt sürgősségi np-ról van szó), hogy a koncepció számait máris módosítani kell. Értem én, hogy nem lehetett akkor beszélgetni szabadon a kérdésről. Nyilván ilyen esetek miatt is. Sürgősséggel kellett tárgyalni két fejlesztési hitelről is, azonban egy fontos dolog majdnem elsikkadt a nagy tempóban, miszerint az ötszázmilliós hitel mellé a városnak ingatlanfedezetet kell adni. Ez is egy újabb lépés az általam emlegetett (a napokban az ÁSZ jelentésben is megerősített) hitelproblémák irányában (cikk itt és itt is). Az elmúlt két évben drasztikusan megemelkedett a város hitelállománya.

Sürgősséggel kellett tárgyalnunk a színházról is, ugyanis a Gárdonyi Géza Színház a város „fennhatósága” alá kerül január 1-jétől. Mivel minden részletet nem tudtunk tisztázni (a kgy-en ott voltak a megye képviseletében az elnök és a főjegyző is) valószínűleg rendkívüli kgy-t kell összehívni, és mint később kiderült így is lett.

Napirend utáni felszólalásomban arra hívtam fel a figyelmet, hogy az önkormányzatnak január 1-jétől Egerben nincs lehetőség a pártoknak kedvezményes bérleti díj ellenében ingatlant biztosítani. Noha azt a választ kaptam, hogy az ebből várható bevételek (ha a pártok fizetnének a városnak vagy az EVAT-nak) nem jelentősek, azért megjegyzem, hogy amikor minden milliót meg kell fognunk, akkor három év (és azután is) alatt összegyűlő több millió forintot is meg kellene becsülni.

Eger, 2011. december 22.

dr. Csarnó Ákos
tanácsnok

 

FRISSÍTÉS:

A beszámolóban még úgy írtam, hogy az EKMK igazgatójának megbízatása hamarosan lejár. Elég hamar le is járt – a márciusi határidő helyett már tavaly december 29-én. A döntések háttere egyelőre nem világos, egy viszont mindennél nyilvánvalóbb: rövid időn belül a mostani legújabb kinevezettel már a negyedik vezető áll a város egyetlen közművelődési intézménye élén. Minek a tünete ez? Egészséges dolog ez?

Szólj hozzá

eger közgyűlés gárdonyi géza színház csarnó ákos lmp eger