A novemberi Közgyűlésről, Egerből
Valamit tenni kell, mert a naprend előtti felszólalások valahogy nem akarnak mederben maradni. Az egy dolog, hogy három is volt, azonban mint később, az előadásuk után kiderült ezekből kettő nettó politikai önfényezés/sérelemfelemlegetés volt, egyről pedig nem is tudtam... No, máris egy újabb feladat akkor.
A november 24-ei ülésen harmincnál is több napirendi ponton rágtuk át magunkat. Kétszer is szünetet rendelt el az üléseket vezető elnök. Alapvetően a megnyitóknak, meg az átadó ünnepeknek nem vagyok ellensége, de talán nem a Közgyűlés kellős közepére kellene szervezni azokat. Felvet egy-két sanda gondolatot: miért éppen akkor? De vissza a beszámolóhoz.
Az előző Közgyűlésen (Kgy) elhangzott – akkor az agria Volán Zrt. kisegítéséről volt szó – hogy a bérletek ára már olyan szintet ért el, amit a lakosság fizetőképessége nem bír el. Esetleg meg is haladta. Ennek függvényében minimum érdekes, hogy mégis emelkedett a bérlet ára az előterjesztés nyomán. Ha pedig emelkedik a bérlet ára, akkor az az utazóközönség számának apadásával jár együtt. Gonosz lennék, ha azt mondanám, hogy a csillagászati magasságokban tanyázó üzemanyagárak talán mérséklik a folyamatot, de kérdés marad, hogy meddig lehet szorítani, emelni?
Egy szó szerinti idézet a 4. napirendi pont (np) előterjesztési anyagából:
„A rendeletünk módosításának egyedüli oka, hogy a jövő évi költségvetési megszorítások miatt szűkíteni kényszerülünk „címkézés” arányát és mértékét.”
Maga a np lényegében a helyben, Egerben szokásos „címkézés” lehetőségét szűkítette volna, igen drasztikusan, és gyakorlatilag a fenti indok alapján. A szűkítés mintegy tizedére vágta volna vissza a szétosztható összegeket, amit a helyi cégek adhattak volna direkt módon az általuk preferált társadalmi szervezeteknek, intézményeknek. Tiszteletteljes kérdésem és felszólalásom arra irányult, hogy akkor most vannak-e megszorítások vagy sem, illetve miért szükséges ekkora mértékű vágás? Az elektronikus űrlap kitöltésével mindenképpen emelkedni fognak azoknak a száma, akik rendelkezni fognak a %-okról, de szerintem ennyire nem kell tartani a címkézéstől. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy a civil munka is képvisel értéket. Igaz, hogy nehéz kimutatni, de olyan feladatokat látnak el a civilek, amiket a város nem, ettől lesz érték. Meg hát azt se felejtsük el, amúgy más zsebből kellene támogatás címén kiosztani összegeket, és hogy mennyi további támogatást vonzanak be központi forrásokból!
Volt két érdekes napirendi pont. Az egyik a playback-es illetve fél-playback-es fellépések lehetőségét szüntette meg olyan rendezvényeken, amik önkormányzati támogatással működnek. Alapvetően nem tartom ördögtől valónak a rendeletet. Biztos lesznek esetek azonban, amik problémásak lesznek: egyáltalán mi a koncert, mi minősül koncertnek. Mi lesz ha valaki pl. nem koncertet ad, hanem zenés darabot stb...
A másik, nagy vihart kavaró kérdés a Végvéri Vitézek szobor Dobó téri kálváriájának újabb fejezete. Volt ott pro és contra minden érv, de a magam részéről csak azt szeretném kérdezni, hogy a népszavazást ilyen esetben miért nem lehet megjátszani? Az állampolgárok lehet, hogy nem közgazdász zsenik, és egyes háttérösszefüggéseket nem látnak világosan, ilyen a képviselővel is előfordul, azonban egy ilyen erősen szimbolikus témáról talán nem lenne rossz megkérdezni közvetlenül azokat, akik nap mint nap látják, és ott nőttek fel mellette...
Folytassuk. Az szmsz értelmében:
„a napirendi pontok elfogadása előtt a Közgyűlés tagja kezdeményezheti, hogy az Eger város életét jelentősen befolyásoló napirendnél a hozzászólási lehetőséget a Közgyűlés időkorlát nélkül biztosítsa. A kezdeményező a javaslatát indokolni köteles. A javaslatról a napirendi pontok elfogadásával egyidejűleg a Közgyűlés vita nélkül dönt.”
Nos volt ilyen kérés, több is, nekem is, de a többség véleménye szerint Eger város életét nem befolyásolja jelentősen a 2012. évi költségvetési koncepció, mivel hogy leszavazták a javaslatomat. Később a vita során azért érdekesen alakult, amikor innovatív ötleteket kért polgármester úr, én pedig javasoltam is, hiszen ezt akartam, de hát ha a többségnek nem érdeke értelmes hangon beszélni, hát magukra vessenek. Tény amúgy, hogy a koncepció egy pillanatfelvétel: jogszabályi környezet labilis, változékony, kiszámíthatatlan, önkormányzatok jövője ködös, gazdasági mozgásterük szűkül, a tervek valóra válásának pedig annyi esélye van, mint papírtizesnek a szélviharban. Ráadásul Eger tavaly felvett és az idén felvenni szándékozott hitellel megduplázná a hitelállományát, ami szerintem veszélyes. Nem látszik világosan, hogy pár év múlva tudja-e finanszírozni a város a visszafizetéseket, főleg annak tükrében, hogy a városi cégek költségvetésbeli hatásai sem szerepelnek a koncepcióban!
Az innovatív ötletekre visszatérve: javasoltam, hogy Egerben indítsuk el a részvételi költségvetést, illetve vizsgáljuk meg bevezetésének lehetőségeit. Vigyük a döntéseket közelebb az emberekhez, vonjuk be őket azokba a döntésekbe, amik közvetlenül őket érintik: egy járdafelújítás kérdése, egy parkosítás vagy egy játszótér kérdése is ilyen lehet! A város amúgy is költene ilyen fejlesztésekre, de szerintem a minőségét emeli egy ilyen döntésnek, ha ott áll mögötte a helyiek csoportja, és a döntés ettől még a képviselők kezében maradna. Hat pontban lehet összefoglalni miért is érné meg a városnak a részvételi költségvetés:
Növeli a kormányzat és a kormányzati intézkedések támogatottságát.
Növeli a résztvevő politikai erők támogatottságát.
Segíti a helyi szintű tervezést.
Csökkenti a rejtett gazdaságot.
Csökkenti a korrupciót és a közpénzek elpocsékolását.
A helyi demokrácia minősége javul.
A város közlekedési koncepciójának felülvizsgálata és új tervek készítése várható a közeljövőben. Ez jó hír, mert vannak olyan lehetőségek, amiket a városnak ki kell használnia. Választási programunkban is szerepelt a kerékpáros tengely mellett a várost átszelő vasút hasznosítása, a város közlekedési vérkeringésébe kapcsolása. Kértem, hogy a tervek elkészítése során nagyobb hangsúlyt kapjon a vasút, ne csak pár mondatban szerepeljen, főleg azért, mert az intermodális csomópont is kiváló lehetőségeket jelenthet, ha elkészül.
Eger, 2011. november 27.
dr. Csarnó Ákos
tanácsnok
Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke
Lehet Más a Politika
Eger