2011. máj 26.

Közgyűlés Egerben kevés irodalmi érzékkel... (05.26.)

írta: szénhidra
Közgyűlés Egerben kevés irodalmi érzékkel... (05.26.)

Világéletemben kedveltem a paródiákat, a vicceket és azokat az élethelyzeteket, amikor valaki azt hiszi magáról, hogy micsoda fontos személy ő, amikből aztán valami hihetetlen komikus helyzetek kerekednek. Az egri közgyűlések eddig – legalábbis amióta tagja vagyok – nem jutottak el arra a pontra, hogy hangosan nevessek, de a kín és mások szűklátókörűsége majdnem ide juttatott. Ma a kicsinyesség, a sértettség és az intolerancia valami olyan szinteket ért el, ami a fizika nyelvére lefordítva az otthoni 16 amperes biztosítékot simán leverte volna. De nézzük mi történt valójában a Közgyűlésen.

#1. Nem látom át, hogy kerülhetett egy könyvtárigazgatói kinevezés napirendjébe Eszterházy Péter író. Vagyis értem én, kábé úgy, mint az egyik Monthy Python részben, amikor a két jelenet között egy vörös fonál volt a kapocs... E.P. fogja megnyitni Egerben a könyvhetet a könyvtárban, mire a Jobbik konkrétan lealföldizte, meg csonkamagyarország-gyalázónak vagy minek nevezte E.P-t. Nekem nem tisztem megvédeni az írót, gondolom munkássága – írásai, több kiadást megélt könyvei - sokkal beszédesebbek nálam. Egyszerűen nem értem, ha valakit zavar E.P. munkássága, akkor ne olvassa, ne vegye meg, ne ajánlja másoknak. De másoknak megmondani, hogy E.P. - vagy akárki más valaki milyen, milyennek kell látni... hát meredek.

#2. Az egyik napirendi pont során (óvoda összevonások) a polgármester (pm) szót adott egy óvónőnek, aki nem volt meghívott. Ez önmagában nem lenne baj, ha Egerben közvetlen demokrácia működne, mint pl. a görögöknél, de jelenleg egy képviselő-testületi ülésen csak az kaphat szót, aki meghívott. Az ellenzék morgott, nekem időt sem hagytak a helyzet tisztázására, úgyhogy az óvónő elmondhatta a magáét. Legközelebb indítványozni fogom, hogy minden párt hozzon be több embert a városból, és hadd mondják el a maguk véleményét ők is. Igaz, hogy arra ott a lehetőség a lakossági felszólalással, illetve a meghívással, de kicsire nem adok!

#3. Aztán Szeleczky János (ex-alpolgármester), noha megválasztották, olyan jelenetet rendezett a folyosón, mint ami egy igazi kultúremberhez illik: MANIPULÁCIÓ! Zengett a tárgyaló, pedig 2/3-al választották meg…

#4. Egy rendkívül fontos alapkő letételi ünnepség miatt a pm nem engedte, hogy felszólaljon egy felszólalási jeggyel bejelentkezett helyi lakos... Hiába jeleztük többen is. A sajtó addigra elhagyta a terepet, mert időközben a pm zárt ülést rendelt el. Ez egyszerűen valami hihetetlen, én nem értem, vagy ez a véletlen műve? Néhány perc lett volna amúgy a téma. Igaz érzékeny, hisz Barta Dórával, a táncosokkal és a színházzal lett volna kapcsolatos.

 

Első felszólalásom az egyes oktatási intézmények vezetőinek kinevezésével volt kapcsolatos. Jeleztem, hogy talán nem politikai, hanem szakmai döntést kellene hozni. Több bizottság, szakmai és szülői munkaközösség jelezte, hogy egy-két pályázó személyével nem igazán elégedett. Gondoltam ez hathatós lehet, illetve jeleztem, hogy azt is figyelembe kell venni, hogy ki mit rakott le az asztalra, egyszóval szakmai alapú döntést hozzunk, ne politikait. Erre Császár képviselő reagált, hogy naív vagyok, majd belekezdett Vasas Joachim méltatásába (ő a Kereskedelmi Szk-t pályázta meg, és azért méltatta, mert annak idején megszavazta a Bitskey uszoda építését). Mivel érintett voltam név szerint, ismét felszólaltam és kértem képviselőtársamat, hogy engedje meg, hogy szakmai kérdést csináljunk az ügyből, és ha a szakmai kérdéseket kéri számon, akkor nézzen magába és az előző hozzászólásába. Mivel mi másképpen viszonyulunk a kérdéshez – elsősorban szakmai szempontokat szeretnénk vizsgálni – úgy gondolom ettől lehet más a politika Egerben.

Egy kérdéskör a kutyatartási rendelet módosításával volt kapcsolatos, ahol abba az irányba ment el a vita, hogy kutyafuttatók és felelős kutyatartás lett a fő kérdés, noha a szabálysértési szempont volt a felvetés lényege. Volt kutyagumi, nejlonzacskó stb., de én jeleztem, hogy nem lenne butaság elgondolkodni az Érsekkertben egy elkerített területen, amit csak kutyafuttatásra lehetne használni, illetve egy-két neuralgikus helyen lehetne még kutya WC. Mivel a terület elkerített lenne nem zavarná a gyerekeket.

A város szervezeti és működési szabályzatának teljes újraírása a napokban megtörtént. Személyesen is részt vettem, mint ügyrendi bizottsági elnök, úgyhogy néhány felmerült kérdésben tudtam reagálni: pl. képviselők jelenléte. Komoly csatározások voltak az egyes bizottságokban és a munkacsoportban is. Probléma volt, hogy miért kell egyáltalán új szmsz, miért nem lettek meghívva az ellenzék tagjai (amúgy megvoltak), időlimit kérdése, képviselők jelenléte, széksértés intézménye, stb. Úgy néz ki, hogy az összes módosítót befogadták, legalábbis bizottságok elé kerülnek egytől-egyig. II. forduló, hajrá! És hogy miket javasoltam átgondolni, módosítani a technikai jellegű kérdéseken túl?

  • szabad vita lehetősége és kiterjesztett időkorlátok

  • népszavazás kötelező kiírása 20% választópolgár aláírása esetén

  • kezdeményezze a kgy minden évben, hogy a választókerület országgyűlési képviselője tájékoztassa a lakosságot éves munkájáról

A kgy legidegesítőbb percei (órái) következtek, mert jött az óvoda összevonás kérdése. Na itt aztán volt minden ami szem és szájnak ingere. Nem is nagyon folytam bele az adok-kapokba, csak három fontos tényre hívtam fel a figyelmet:

  • az igaz, hogy nem törekszik a vezetés 5 fő létszámleépítésre, amire az átszervezés után lenne lehetőség, de a Széll Kálmán terv és a közoktatási tv elfogadásával a kötelező óraszám emelkedéssel biztosan több pedagógust kell az utcára tenni

  • jeleztem, hogy az óvodák szakmai és vezetői autonómiájának felszámolásával nem értek, nem értünk egyet, a nevelési programok sokszínűségét meg kell tartani, abba beleszólni nem szabad

  • a tervek szerint egy nagy központi konyha kerülne kialakításra, hát rajta, szervezzük meg, hogy helyi, ízletes és egészséges táplálék kerüljön a gyerekek asztalára! Ezt már korábbi közgyűlésen is említettem, igaz akkor az iskolákkal kapcsolatban.

 

Végül az ifjúsági cselekvési tervvel kapcsolatban mondtam, hogy több konkrétum kell, de leginkább arra kellene fektetni a hangsúlyt, hogy munkahelyet kell teremteni, és hogy minden kapcsolatot be kell csatornázni a fiatalok felé, hogy munkához jussanak és maradjanak. A cselekvési terv konkretizálásánál pedig kitértem a bervai tapasztalatokra – közösségi tér hiánya (előzmény itt), azt lehetne, illetve kell pótolni.

A kgy végén napirenden kívüli felszólalással éltem a fogyatékkal élők problémájával (előzmény itt) kapcsolatban – többek között mobil WC és lakossági fórum ügyben. A válasz alapján állítólag nyitott kapukat döngettem, mert a jövő hónaptól „üzembe helyezik” a mobil WC-t. A lakossági fórumra viszont semmilyen reagálás nem érkezett, úgyhogy civil kézbe kell venni az ügyet, nekem meg bele kell ülni a kerekesszékbe!

 

sajtó:

heol.hu

Eger Tv

 

Szólj hozzá

közgyűlés eszterházy péter lmp eger